divendres, 2 de maig del 2014

Dos sinònims de Modernisme.

 Com que sempre que podem, el meu pare, els meus germans i jo, ens escapem uns dies a Vallpineda, un poble a la vora de Sitges, vam aprofitar semana santa per reviure vells temps. Feia molt bon dia, per tant, vam apropar-nos a Sitges, on finalment dinaríem. Caminant pel Passeig de la Ribera, que toca el mar, ens vam trobar les estatues de dos homes. El meu germà, presumint dels seus coneixements, ens va explicar qui eren, Santiago Rusiñol i Ramon Casas, mentres el meu pare complementava la seva informació amb unes paraules que la gana i altres preocupacions no em van deixar escoltar. Va ser llavors quan vaig pensar en els números que tenien aquests dos personatges per protagonitzar aquesta entrada. Les meves oïdes ja tenien una certa familiaritat amb aquests dos noms però no sabia ben bé qui eren i per això vaig decidir investigar-los.

 Santiago Russinyol (1861-1931), el més conegut, fou un pintor, escriptor, col·leccionista, periodista i dramaturg català. Fou molt important per a la nostra història pel fet de ser uns dels líders del Modernisme a Catalunya. Destaca "L'auca del senyor Esteve".

 Ramon Cases i Carbó (1866-1932) va ser un pintor, dibuixant i carterista vinculat a l'impressionisme i un dels impulsors del modernisme català (Fou el millor pintor de la primera generació modernista). Una obra destacada seva és “Au Moulin de la Galette"

 Si alguna cosa em picava la curiositat, realment, era la relació que tenien els dos catalans entre ells. Ramon Casas i Santiago Rusiñol es coneixen l’any 1882, des de llavors mantindrien una relació d’amistat permanent. Els dos pintors presenten al llarg de la seva vida diferents exposicions junts i es converteixen, gràcies a les seves obres, en els principals pintors del modernisme. Coincideixen a França i el 1990 hi tornen junts. Foren dos dels fundadors del famós bar “Els Quatre Gats” i, fins i tot, col·laboren en La Vanguardia (Casas il·ustrant i Rusiñol redactant). Ambdós són els impulsors de les “festes modernistes” al Cau Ferrat de Sitges.

La seva amistat es conserva fins les seves morts així com el seu llegat. Dos referents de la nostra cultura i lluitadors de la nostra llengua. 


Ignasi Espinosa Tejada 
1r Batxillerat E

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada